ارزیابی اثر عیار سیمان و مدول نرمی سنگدانه در سطح رویه بتنی و زمان VeBe در پروژه خط3 و4 قطار شهری مشهد
کد مقاله : 1039-CONCRETE (R1)
نویسندگان
محمدجواد باقری *1، وحید قلی زاده2، امیر فرجی3، میلاد کوهستانی4
1آموزگار67 قانع9پلاک 14.1 واحد 3
2دانشگاه سمنان
3موسسه رهاب
4موسسه مهندسی رهاب
چکیده مقاله
توسعه صنعت حمل و نقل و ورود تکنولوژی و ابتکارات نوین به این صنعت، سبب شده است تا روسازی بتنی به عنوان جایگزین و یا حتی مکمل روسازی آسفالتی در دهه‌های گذشته مورد استفاده قرار گیرد. اولین تجربه ساخت بتن غلتکی در جهان مربوط به ساخت بدنه سدهای وزنی بوده که با استفاده از بتن با عیار سیمان محدود (حدود 150 تا 180 کیلوگرم در متر مکعب) مورد استفاده قرار گرفته است. پس از گذشت دو دهه از ساخت این بتن در ایران، مهندسین جهت استفاده از لایه‌های اساس و زیر اساس در صنعت راهسازی از آن استفاده نمودند.
این پژوهش به بررسی اثر عیار سیمان و اصلاح دانه‌بندی مصالح مصرفی با ماسه بادی بر زمان آزمایش VeBe و ساخت بتن غلتکی مناسب می‌پردازد، به این منظور 8 طرح اختلاط با دانه‌بندی و ترکیب مصالح متفاوت و همچنین3 عیار سیمان متفاوت (325 و 350 و 375) با نسبت آب به سیمان ثابت 0.35 مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که افزایش عیار سیمان سبب کاهش زمان آزمایش وی‌بی می شود و با کاهش مقدار مدول نرمی در سنگدانه و افزایش عیار سیمان سطح نهایی بتن غلتکی از کیفیت مناسب تری برخوردار می باشد، همچنین با کاهش مدول نرمی و استفاده از ماسه بادی در ترکیب سنگدانه‌ها زمان وی بی به طور کلی کاهش می‌یابد.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: بتن غلتکی، مدول نرمی، VeBe ، عیار سیمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر