تبیین مولفه های تاثیرگذار بر مزیت رقابتی پایدار شرکت‌های فعال در صنعت بتن
کد مقاله : 1023-CONCRETE
نویسندگان
سعیده باباجانی محمدی *
عضو هیات علمی گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران.
چکیده مقاله
روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نحوه جمع‌آوری داده‌ها به صورت توصیفی-پیمایشی و از لحاظ نحوه تجزیه و تحلیل داده‌ها به صورت کمی است. جامعه آماری این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است، در بخش کیفی، 12 نفر از خبرگان (شامل 6 نفر از خبرگان دانشگاهی و 6 نفر از مدیران با سوابق کاری بالای 10 سال آشنا با صنعت بتن) می‌باشد که به روش گلوله برفی انتخاب شدند و در بخش کمی جامعه آماری پژوهش، 150 نفر از کارکنان و مدیران با تجربه فعال در صنعت بتن شهر مشهد با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار اندازه‌گیری این پژوهش پرسشنامه 18 سوالی محقق ساخته بر اساس تکنیک دلفی بود که روایی صوری و محتوایی‌ آن بر طبق نظر خبرگان و روایی سازه بر اساس تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تائید قرار گرفت. همچنین جهت سنجش پایایی پرسشنامه‌ ازآلفای کرونباخ استفاده گردید که مقدار کل برابر (96/0) بدست آمد که مورد تائید است. همچنین نتایج حاصل از رتبه‌بندی عوامل بیانگر این بود که مولفه دارا بودن هوش رقابتی بالاترین رتبه و مولفه‌های توسعه قابلیت های نوآورانه محصول، پاسخگویی سازمانی و فرهنگ تیمی پایین‌‌ترین میانگین را به خود اختصاص دادند.
کلیدواژه ها
مزیت رقابتی پایدار، مزیت هزینه، مزیت تمایز، مزیت تمرکز، مزیت نوآوری، مزیت جغرافیایی، صنعت بتن
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر